22-03-2019

În perioada 18-20 martie 2019 un grup de 16 bibliotecari din biblioteci publice și universitare, selectaţi în baza unui concurs au participat la cursul de formare de formatori în Educația Mediatică, organizat de IREX Europa.

IREX Europa este o organizație non-guvernamentală care își propune să îmbunătățească educația, să consolideze presa independentă, să reducă conflictele și să sprijine democrația și drepturile omului.

La această instruire au interacţionat bibliotecari din mai multor localități ale Republicii Moldova: Chișinău, Bălți, Edineț, Dubăsari, Briceni, Dondușeni, Ialoveni, Cantemir, Drochia, Căușeni şi Leova.

educatie mediatic1Biblioteca Ştiinţifică a Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi a fost reprezentată de Mihaela STAVER, bibliotecar principal în Centrul Informatizare şi activităţi în reţea.

Formator a fost Natalia Grîu, expert media, care a inițiat formabilii în mai multe noțiuni privind educația mediatică, îndrumându-i să gândească critic atunci când analizează informația, indiferent că informația vine din spațiul on-line sau vine din alte surse media. În urma acestui curs bibliotecarii din Republică au învățat cum ar trebui să arate informația de calitate, pentru că „doar așa poți să îți dai seama atunci când vezi la televizor sau citești on-line un anumit text dacă este manipulator sau nu este manipulator, cunoscând cum ar trebui să fie o știre de calitate”.

Bibliotecarii au avut posibilitatea să descopere noţiuni cum ar fi: structura știrii, modalităţi de evaluare a știrii, neticheta, interviul, articolul, recunoașterea părtinirii și propagandei, imaginea trucată ca formă de manipulare, Cyberbullying, grooming-ul, cine sunt trollii, ce este sexting-ul, hărțuirea on-line sau etică jurnalistică, etc. În afară de noţiunile noi şi foarte captivante, bibliotecarii au cunoscut diverse jocuri de energizare şi tehnici de evaluare cum ar fi tehnica mâna oarbă, jocul de rol, CUB-ul, diagrama Wenn, tehnica Super Bingo, jocul „În Oglindă”, etc.

Trainingul Educația Mediatică pentru formatori a fost unul util și interesant, bibliotecarii şi-au dezvoltat abilitățile de analiză și gândire critică vis-à-vis de mesajele media, capacitatea de a discerne între o informație veridică sau falsă (fake news).

Următoarea etapă a cursului presupune organizarea mai multor instruiri, unde vor transmite cunoștințele acumulate membrilor comunității din unde vin.

educatie mediatic2Deoarece tehnologiile noi permit tuturor să fie atât consumatori cât şi producători de informaţii, rolul bibliotecarului devine şi mai important. Bibliotecarii cu competențe media vor putea ghida şi orienta utilizatorii pentru a se conecta la cele mai bune surse, să ofere răspunsuri bine gândite la întrebările adresate, vor dezvolta abilitatea utilizatorilor de a citi conținutul media cu un ochi critic, de a se informa din mai multe surse, de a depista știrile false, manipulatoare. Deci, cultura mediatică este o parte componentă a culturii general-umane.

Foto